Jak cvičit v létě, aby to naše tělo zvládlo

běh

V horkém počasí se nám moc dobře necvičí. Navíc horko neprospívá lidskému organismu a zdraví. Pokud si nedáte pozor, může to končit kolapsem. Jak to dělat v létě se cvičením a je třeba vynechat trénink, když teploty sahají ke 40 °C i ve stínu? Podívejme se na to.

Vysoké teploty představují zátěž hlavně pro naše srdce a plíce. Aby se organismus ochladil, více se potíme a stejně tak více se nám prokrvuje i pokožka. Jenže tím pádem se nám přivádí méně krve do svalů a zvyšuje se srdeční tep. Pokud je navíc vysoká vzdušná vlhkost, pot se z těla dostatečně neodpařuje a tím se zvyšuje tělesná teplota. Nadměrným pocením tělo přichází o minerály, ionty a o vodu. Vznikají křeče z horka, vyčerpání a přehřátí mozku v podobě úžehu, který může končit i smrtí. Abyste letnímu přehřátí předešli, musíte proto dodržovat několik zásad, které si představíme.

Hlídejte pitný režim i stravu

Hlídejte si denně, kolik toho vypijete. Nejlepší je obyčejná, neperlivá voda, které vypijte 2x tolik. Pijte často po malých dávkách, hlavně před cvičením, během něj, ale i po něm. Vždy se napijte dřív, než máte žízeň, jinak už došlo k dehydrataci organismu. Proložte to minerální vodou, vodou s citrónem či okurkou. Soustřeďte se i na to, co během dne jíte. Vynechejte kalorické bomby, sladká, tučná, smažená a těžká jídla. Jezte hodně ovoce a zeleniny, čerstvé šťávy a snadno stravitelné pokrmy.

běh

Zaměřte se na plavání

Ochlazujte se přímo ve vodě a zkuste plavání, i když mu během roku moc neholdujete. V létě jde o příjemné zpestření a současně ochlazení. Když zvládnete kilometr, spotřebuje více kalorií, než si dokážete představit. Zvolit můžete i aqua aerobic.

Cvičte ráno a večer, ne přes den

Pokud se chcete věnovat venkovním aktivitám v podobě běhu, jízdy na kole či bruslích, během dne jsou teploty nejvyšší, proto vyrazte brzy ráno, nebo zase až později večer. V poledne nikdy nesportujete. Pohybujte se raději ve stínu než na přímém slunci. Najděte si v okolí alej, park nebo les.

bazén

Zvolněte tempo

Jestliže jste zvyklí cvičit v chladnější místnosti nebo počasí, nejprve zvolněte tempo. Určitě nechte tělu čas, aby si na teplotu zvyklo. Postupně zvyšujte intenzitu i délku cvičení. Klidně ale můžete vsadit místo intervalového tréninku na pomalejší pohybové aktivity. Při józe, pilates i kalanetice si procvičíte vnitřní hluboké svaly a to pak při tréninku oceníte.

Jaké zvolit oblečení

Oblečte si vzdušné oblečení světlých barev. Na trhu je speciální funkční oblečení, které ochlazuje tělo, odvádí vlhkost a nechá vás v suchu i při aktivním pohybu v horkém počasí, kdy se hodně potíte. Své oči chraňte slunečními brýlemi a hlavu šátkem nebo kšiltovkou. Nezapomeňte na kvalitní opalovací krém s vysokým faktorem.

joga

Letní intenzita cvičení

Pokud je opravdu horko, snižte intenzitu cvičení a navíc ještě zkraťte jeho dobu. V létě se teplota pohybuje i nad 35 °C, proto cvičte půl hodiny 2x denně. Dejte si pozor na to, aby se vám nezačaly dělat mžitky před očima, motat hlava a na potíže s dechem. Pak si raději na chvíli sedněte do stínu a doplňte tekutiny, abyste předešli zdravotním potížím. Pomohou vám i klimatizovaná fitcentra. Po cvičení si dejte pauzu, než vyjdete ven, ať předejdete teplotnímu šoku.

nápoj

Termoregulace

Pokud se naučíte sportovat i v létě, díky cvičení v horkých dnech si zlepšíte termoregulaci těla. Teplotní výkyvy nahoru i dolů pak pro vaše tělo nebudou tak náročné a změny počasí budete lépe zvládat. Posílíte si imunitu a běžná nemoci už vás nebudou tak často trápit.

Detoxikace

S pocením úzce souvisí také prospěšná detoxikace organismu. Pravidelné letní cvičení vám pomůže zbavit se toxinů a udržet zdravé tělo. V létě se snadno zapotíte a vyloučíte mnohem více toxických látek. Ať už zvolíte chůzi, běh, jízdu na kole nebo cvičení, podpoříte vedle spalování i zdravý vzhled vaší pokožky.