10 důvodů, proč jíst ovoce a zeleninu + vhodný jídelníček

Už od malička slyšíme stále dokola, že máme jíst ovoce a zeleninu. Moc dobře všichni víme, že díky tomu získáme vitamin C, který je obsažen nejen v ovoci, ale také v zelenině, ale i mnoho dalších vitaminů, minerálů, vlákniny a dalších živin. Tyto produkty přírody prostě v sobě skrývají mnohem více.

1. Vláknina

Jak ovoce i zelenina jsou tím nejlepším zdrojem vlákniny. Ta je důležitá nejen pro správnou funkci střev a trávicí soustavy, ale i pro snižování cholesterolu v krvi a dokonce při hubnutí. Zároveň je třeba skvělou prevencí proti rakovině tlustého střeva a pomáhá i při hemeroidech, protože zamezuje zácpě. Ovoce a zelenina je zdrojem hlavně rozpustné vlákniny, která navozuje pocit delší sytosti a prospívá peristaltice střev. Doporučuje se konzumovat denně alespoň 30 až 40 g vlákniny. Vždy platí současně přímá úměra, že čím více jíme vlákniny, tím musíme více pít, zejména čisté neperlivé vody.

zelenina a ovoce

2. Antioxidanty

Antioxidanty, které nám pomáhají v boji proti volným kyslíkovým radikálům, chrání naše buňky proti poškození. Svou funkci však plní nejlépe při konzumaci v syrovém stavu. Ovoce a zelenina obsahují velmi pestrou skladbu prospěšných látek, vitamíny, minerály a zejména antioxidanty působí i jako prevence proti rakovině.

3. Kyselina listová

Kyselina listová, kterou najdeme hlavně v zelených druzích zeleniny, nám pomáhá zejména při tvorbě nových zdravých buněk. Navíc snižuje riziko vrozených vad při vývoji plodu, proto je nezbytnou součástí výživy těhotných žen.

4. Minerály

Jeden z nejpotřebnějších minerálů je například draslík. Ten je ve vyšší koncentraci obsažen v banánech a je potřebný zejména pro zajištění rovnováhy tekutin a minerálů uvnitř buněk. Zároveň nám pomáhá proti zadržování tekutin a pomáhá nám i při odvodňování organismu, ale i při svalových kontrakcích. Například banán, meruňky a avokádo, ale i luštěniny, jako je sója, čočka či fazole, nebo semínka z dýně, slunečnice či lnu obsahují velké množství draslíku, který podporuje správné funkce, růst buněk a udržuje krevní tlak v normě. V letních měsících potřebujeme i přísun hořčíku, který je hojně zastoupen v ovoci i zelenině.

5. Betakaroten

Další látkou, kterou nesmíme opomenout zmínit, je betakaroten. S tím se pojí mrkev, což je asi nejznámější druh kořenové zeleniny. Betakaroten se v těle přeměňuje na vitamin A, který je kromě vitaminu C, dalším potřebným antioxidantem. Je také výbornou prevencí proti většině civilizačních chorob a omlazuje naše buňky.

zelenina a ovoce

6. Podpora imunitního systému

Pravidelnou konzumací ovoce a zeleniny také podporujeme svůj imunitní systém a chráníme organismus proti mnohým civilizačním onemocněním. Díky jejich konzumaci lépe odoláváme nachlazení, virům i bakteriím. Naše tělo je silnější a odolnější.

7. Voda

Ovoce a zelenina také obsahují velké množství vody. Některé druhy, jako je vodní meloun, okurka nebo cuketa, obsahují více jak 90 % vody. Díky vyššímu obsahu vody najdete v ovoci a zelenině také mnohem méně sacharidů než je třeba v těstovinách, rýži a kuskusu. Ideální je však kombinace všech tří základních živin sacharidů, bílkovin a tuků. Pokud si dáte jen salát nebo ovoce, tak vás úplně nezasytí. Využívejte je jako přílohy nebo svačinu.

zelenina a ovoce

8. Nízká kalorická hodnota

Nízká kalorická hodnota a nízký glykemický index jsou také další dvě velké přednosti konzumace ovoce a zeleniny. Díky tomuto faktu tyto potraviny v těle nezvyšují obsah inzuliny v krvi a tím preventivně zabráníme zvyšování svojí hmotnosti a podporujeme udržení váhy.

9. Podpora hubnutí

Jak už bylo uvedeno výše, zelenina i ovoce nám pomáhá i při hubnutí a udržení vhodné váhy. U ovoce sázejte hlavně na bobuloviny, které mají menší procento sacharidů. Zeleninu si můžete v různých podobách, druzích, barvách nebo formách úpravy dopřát ve větším množství.

zelenina a ovoce

10. Pestrost

Ovoce i zelenina nás v jídelníčku osvěžují i svou nezaměnitelnou pestrostí chutí, barev a vůní. Ovoce a zeleninu můžeme jíst syrovou a můžeme si ji i různě tepelně upravit. Navíc se dá i různě kombinovat s dalšími potravinami. V letních měsících jsou tyto plody dostupné čerstvé, často přímo ze zahrádky nebo z trhu, bez zbytečné přepravy z exotických míst.